Sunday, February 24, 2008

DALIL SURUHAN BERSELAWAT

صل الله على محمد

1. "Sesungguhnya Allah dan malaikat - malaikat Nya berselawt untuk Nabi, Wahai orang-orang yang beriman, berselawatlah kamu untuk Nabi dan ucapkanlah salam penghormatan kepadanya. ( surah Al-Ahzab : 56 )
2. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
" Setiap doa terhalang sehingga berselawat atas nabi" ( Al-baihaqi dan Dailami)
3. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
"Beselawatlah atas para nabi Allah dan utusan-Nya sebagabimana kamu semua berselawat kepadaku, sebab mereka itu sama diutus sebagaimana aku diutus"
4. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
" Di mana sahaja kamu berada , maka berselawatlah kepadaku, ebaba selawatmu itu akan sampai kepadaku"
5 Rasulullah s.a.w telah bersabda "
"Siapa yang berselawat kepadaku sekali, maka Allah berselawat kepadanya sepuluh kali selawat, dan Allah menghapus sepuluh kesalahan dan mengangkat sepuluh darjat kepadanya"
6. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
Siapa yang berselawat kepadaku pada waktu pagi sepulh kali dan pada waktu petang sepuluh kali, maka dia akan memperoleh syafaatku pada pada hari kiamat"
7. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
"Sesiapa berselawat kepadaku seratus kali kali dalam sehari, makan Allah akan mendatangkan baginya seratus hajat, yang tujuh puluh hajat untuk akhiratnya sementera yang tiga puluh hajat untuk dunianya
8. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
"Sesiapa berselawat kepadaku seribu kali sehari , maladia tidak akan mati sehingga dia di gembirakan dengan syurga.
9. Rasulullah s.a.w telah bersabda "
"Perbanyakkan membaca selawat kepadaku pada setiap hari Juammat, sebab selawat ummatku dipintakan kepadaku setiap hati jumaat. Maka siapa yang paling banyak selawatnya kepadaku dari mereka, maka dia organ yang terdekat tingkatannya dianatar mereka dan aku.

No comments: